ZŁOŚCISZ SIĘ?

Złość z pewnością nie należy do naszych ulubionych emocji. Nie zawsze chcemy, czy potrafimy ją okazać. Częściej skrywamy pod maskami pokerowych twarzy. Czym jest złość i dlaczego ją odczuwamy?

woman-1809562_1920

Złość nie jest zła. Jest ludzka. I mija po pewnym czasie.”

Sarah Dessen

SYGNAŁ OSTRZEGAWCZY

Otóż zazwyczaj zaczynamy odczuwać złość, gdy w naszym otoczeniu dzieje się coś, co jest sprzeczne z naszymi potrzebami, marzeniami i oczekiwaniami. Dotychczas wszystko było w porządku, ale nagle coś się zmieniło. Dostrzegasz to i… zaczyna się. Złość się zaczyna.

Najważniejsza informacja dla Ciebie jest jednak taka, że cała ta złość jest ostatecznie dla Ciebie zbawienna. Niczym gorączka dla organizmu symbolizuje, że COŚ aktualnie jest nie tak i mobilizuje Twój organizm do obrony.

Dokładnie w taki sposób ją potraktuj. Jako sygnał, że coś się dzieje, zastanów się co obecnie w Twoim życiu sprawia Ci ból, co Cię frustruje i w jaki sposób możesz to zmienić.

AKCEPTACJA

W następnej kolejności zaakceptuj złoć. Zaakceptuj ją w taki sam sposób, w jaki akceptujesz inne emocje swoim życiu. Pamiętaj, że to, że złościmy się na innych oraz to, że oni złoszczą się na nas nie oznacza, że nie ma między nami miłości. Wręcz przeciwnie!

„Czasami złości mnie to, co robisz, ale złoszczę się dlatego, że jesteś dla mnie ważny, a to, co robisz, nie jest mi obojętne!” – okazywanie złości jest więc wyrazem zaangażowania, troski i uwagi, może prowadzić do zwiększenia bliskości. (źródło: http://www.psychotekst.pl/artykuly.php?nr=60)

CO NAJGORSZEGO MOŻESZ ZROBIĆ?

Najgorsze co możesz zrobić to klasyfikować swoje uczucia jako dobre i złe. Akceptować tak zwane dobre, korzystne uczucia (jak na przykład: radość, szczęście) przy jednoczesnym braku akceptacji negatywnych emocji, właśnie takich jak złość. Takie myślenie to pułapka. Trzeba rozumieć, że każde uczucie, każda emocja są nam do czegoś potrzebne.

Ze względu na to, w jaki sposób zostaliśmy wychowani (czytaj: na grzeczne dzieci, które nie powinny okazywać złości) wielu z nas w dorosłym życiu nadal stara się nie okazywać negatywnych emocji. Błąd. Naucz się okazywać złość i niezadowolenie. Oczywiście w sposób, który nie rani innych ludzi. Nie trzymaj w sobie złych emocji.

WEŹ ODPOWIEDZIALNOŚĆ

To Ty jesteś odpowiedzialny za to, jak się czujesz. Nie uzależniaj swojego życia (nastroju) od innych. Nie pozwalaj innym kierować sobą. Żyj tak, abyś mógł być szczęśliwy. To wszystko jest możliwe, trzeba tylko chcieć!

torba-na-smieci

JAK MOŻESZ SOBIE Z NIĄ RADZIĆ? PRZYKŁADY POMYSŁÓW NA UJARZMIENIE ZŁOŚCI:

  1. Zdarza się, że wpadamy w złość nie do końca znając przyczynę naszego samopoczucia. Dlatego dobrym pomysłem jest notowanie na kartce wszelakich powodów. Odpowiedz sobie na pytanie co wywołało w Tobie złość, jaka była Twoja reakcja i czy uważasz, że była odpowiednia?
  2. Następnym razem, gdy poczujesz, że wzrasta w Tobie uczucie złości, spróbuj powiedzieć sobie: „STOP”. Możesz to zrobić na różne sposoby, np. policz do 100, pójdź na spacer z dala od osoby, która wyprowadziła Cię z równowagi lub w inny sposób odciągnij uwagę od stanu, w którym jesteś (odwiedź ulubioną stronę internetową, pobaw się z kotem, zobacz film, itp.).
  3. Możesz również wykorzystać inną strategię. Dokonaj analizy suchych faktów, związanych z sytuacją, która wyprowadziła Cię z równowagi). Wejdź w rolę przypadkowego obserwatora zdarzenia i opowiedz o nim z jego punktu widzenia. Czy nadal uważasz, że dana sytuacja jest warta tak Twojej uwagi i starganych nerwów? Kiedy na daną sytuację spojrzysz przez pryzmat faktów, a nie uczuć i emocji, być może stwierdzisz, że Twoja reakcja była nieproporcjonalna do zdarzenia.
  4. Jeśli druga osoba wywołała w Tobie złość spróbuj wczuć się w jej sytuację. Co nią powoduje? Czego się obawia? Co może czuć?
  5. Naucz się dostrzegać w ludziach dobre intencje. Nie oskarżaj od razu drugiej osoby o to, że chciała zrobić coś złego. Sam również kieruj się dobrymi intencjami w stosunku do innych.
  6. Żyj tak, jakby każdy dzień był Twoim ostatnim. Życie jest zbyt krótkie, by marnować je na zbyt długie złoszczenie się. Nieustannie się wściekając przegapiasz piękne chwile, jakie oferuje Ci życie.
  7. Pamiętaj, że przebaczenie jest najważniejsze. Wybaczaj i zapominaj innym, abyś sam mógł być spokojny i szczęśliwy.

Słabi nigdy nie potrafią przebaczać. Przebaczenie jest cnotą silnych.”

Mahatma Gandh

Mam nadzieję, że dzisiejszy artykuł przypadł Ci do gustu i pomógł lepiej zrozumieć naturę złości.

Advertisements
Ten wpis został opublikowany w kategorii SAMODSKONALENIE, SZCZĘŚCIE i oznaczony tagami , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Jedna odpowiedź na „ZŁOŚCISZ SIĘ?

  1. Kobieta po 30 pisze:

    Nie lubię złości, ale wiem, że powinnam ją akceptować, nie da się od niej uciec, najważniejsze to nie dać jej się zamienić w agresję…nie pozwolić, by obróciła się przeciw nam

    Lubię to

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s